Usuario:Sahaquiel9102/Prueba

De Wikinoticias, la fuente libre de noticias

En el marco del Día Internacional de la Lengua Materna, Wikinoticias entrevistó a Inaciu Galán, presidente de Iniciativa pol Asturianu, una organización que buscar el reconocimiento de los derechos lingüísticos y la normalización del idioma asturiano, lengua minoritaria y minorizada perteneciente al dominio del asturleonés habla al norte de España y Portugal. Galán nos compartió los principales logros de su organización y nos habló de los recientes ataques contra el idioma que se han dado en la Junta General del Principado de Asturias, así como también sobre la importancia de mantener vivas las lenguas minoritarios.

Juan Sebastian Quintero Santacruz Hola Inaciu. ¿Cómo estás? Gracias por responder nuestra entrevista.

Inaciu Galán Muy buenas. Muchas gracias a vosotros por acordarse del asturiano y querer conocer mejor su situación.

Juan Sebastian ¿Cuéntanos ¿Cuál es el estado del asturiano actualmente?

Inaciu Lo cierto es que el asturiano tiene situaciones diversas, dependiente en qué parte pongamos el ojo. En el ámbito institucional la situación es mala: siguen sin reconocerse los derechos de los hablantes, la administración asturiana apenas usa el idioma, las ayudas a la creación o difusión en los medios y en las empresas se recortan y hasta llegan a desaparecer. La transmisión generacional en las familias está rompiéndose y las escuelas tienen una presencia muy pobre del asturiano. En cambio, los partidarios del asturiano ganamos peso social, más del 60% de los asturianos son partidarios de oficializar el asturiano, el idioma tiene hoy mucho más prestigio que hace treinta o cuarenta años y en el parlamento asturiano 17 de los 45 diputados pertenecen a formaciones que defienden la oficialidad, cuando hasta ahora lo máximo había sido 7 diputados. Es un análisis complicado de hacer, parece que hay cosas en las que avanzamos, a base de mucho trabajo y otras en las que se dan pasos atrás o es muy difícil avanzar.

Juan Sebastian ¿Tiene el idioma protección del Estado español?

Inaciu El Estado español no le da ninguna protección al asturiano, pese a que tiene firmada la Carta Europea de la Lenguas Minoritarias o Regionales, donde se compromete a cuidar de todas las lenguas del estado, oficiales o no. En cambio, si la Junta General (parlamento autonómico asturiano) la declarara la oficialidad del asturiano a través de una reforma del Estatuto de Autonomía, de forma automática el Estado español tendría bastante compromisos que cumplir, así que la responsabilidad principal está aquí, en Asturias, en la clase política asturiana.

Juan Sebastian ¿Por qué no está permitido hablar en asturiano en la Junta General?

Inaciu Lo cierto es que no es exactamente así. Los diputados pueden expresarse en asturiano, y unos cuantos lo hacen. En su día se intentó evitar que esto pudiera hacerse, pero la ley de uso y promoción del asturiano de 1998 garantiza el derecho a usar el asturiano y con ese derecho alcanzado lo tienen difícil para callarnos. Lo que ha tratado de prohibir la votación de estos días atrás, es que la propia Junta General emitiera unos documentos para los diputados usando el asturiano, junto con el castellano. Lo que es digamos, una utilización institucional. La oficialidad evitaría todos estos problemas y daría herramientas a los asturhablantes para defendernos de estos ataques.

Juan Sebastian ¿Qué piensas de la reacción del PP, y su presidente Mercedes Fernández ante la prohibición de usar el asturiano?

Inaciu Es una verdadera vergüenza y un absurdo, teniendo en cuenta que para más inri, la comisión en la que se ha tomado esa decisión está pensada para estudiar la situación del asturiano y las posibles soluciones. Mercedes Fernández es una vieja enemiga del asturiano. En los años noventa, como delegada del Gobierno de España en Asturias, llevó a los tribunales a los alcaldes que oficializaron el asturiano en el territorio de su concejos. Tiene una manía al idioma que no es normal, y esos discursos tan antiasturianos que gasta son una de las razones que han llevado al PP de ser una fuerza con opciones de gobierno en Asturias, con más de 20 diputados, a estar en 10 ó 11 y sin ninguna opción.

Juan Sebastian Foro también votó en contra de la propuesta de Plantilla:Izquierda Unida (España). ¿Fue este acto sorpresivo o podía esperarse eso de ellos?

Inaciu No entraré a juzgar si era esperable o no, pero desde luego es contradictorio con su programa. No puedes defender la oficialidad y trabar la posibilidad de que se den pasos en la normalización del idioma como era este. Esperamos, como del resto de partidos, una rectificación.

Juan Sebastian ¿Cuál es la causa que en Asturias los distintos dirigentes que gobernaron no hayan apoyado las lenguas propias?

Inaciu Las causas son muchas. La situación del idioma en Asturias, a nivel social, era al inicio de la democracia, de mucha vitalidad, pero también de un autodesconocimiento total de la población de lo que era el asturiano, de qué había que hacer para mantenerlo en el futuro, etc. Ha habido que construir discursos y no ha sido fácil ponerlos a circular, ya que también ha habido personas e instituciones muy poderosas y con influencia, trabajando en contra de este proceso. La mayor parte de los políticos asturianos son asturhablantes, se han criado en ambientes y familias asturhablantes, desde el presidente Javier Fernández al llider de Ciudadanos, pasando por la mayoría de ellos. En cambio, sobre estéril los más viejos, pertenecen a generaciones para quienes el asturiano era un signo de atraso y desprestigio social, como se enseñaba en la escuela franquista, y parece que aún algunos en un han sido quienes a quitar ese pensamiento. Los diputados más xóvenes usen el asturiano y en un tienen esos problemas de autoodiu.

Les causes son munches. La situación del idioma n’Asturies, a nivel social, yera al entamu de la democracia, de muncha vitalidá, pero tamién d’un autodescocimientu total de la población de lo que yera l’asturianu, de qu’había que facer pa caltenelu nel futuru, etc. Hebo que construyir los discursos y nun foi fácil ponelos a circular, yá que tamién hebo persones ya instituciones mui poderoses y con influencia, trabayando a al escontra d’esti procesu. La mayor parte de los políticos asturianos son asturfalantes, criáronse n’ambientes y families asturfalantes, dende’l presidente Javier Fernández al llider de Ciudadanos, pasando pela mayoría d’ellos. Sicasí, sobre manera los más vieyos, pertenecen a xeneraciones pa les que l’asturianu yera un signu d’atrasu y desprestixu social, como s’enseñaba na escuela franquista, y paez qu’entá dalgunos nun fueron quien a quitar esi pensamientu. Los diputaos más xóvenes usen l’asturianu y nun tienen esos problemes d’autoodiu.

WN/VN: ¿Conoz otros ataques escontra’l asturianu?

Dende Iniciativa pol Asturianu conocemos y denunciamos casos toles selmanes. N’Asturies dase una situación terrible pa poder vivir n’asturianu. Na cai, cola xente, nun suelen dase problemes, pero nes alministraciones, les torgues a usar l’asturianu danse de contino. El problema ye que la falta d’autoconciencia llingüística fai que munchos d’estos ataques nun lleguen a sabese nunca, porque nun se denuncien.

WN/VN: La so organización (Iniciativa pol Asturianu) defende l’usu del asturianu en toles árees. Cúntenos daqué de la so organización y el so trabayu.

Somos una entidá que trata de facer un trabayu tresversal na sociedá, trabayando nel ámbitu institucional, social, económicu, etc. Trabayamos na reivindicación, na protesta, pero tamién queremos ser constructivos, ponemos en marcha collaboraciones con empreses y asociaciones p’afalar l’usu del asturianu en tolos ámbitos, facemos campañes de concienciación, etc.

WN/VN: ¿Cuáles fueron los principales llogros de la so organización?

Camiento qu’unu de los llogros importantes foi dar una visión más amable del asturianismu, como daqué constructivo, non solo xente que protesta, sinón que tamién sabemos reconocer los pasos alantre. Paécenme destacable tamién los proyectos a nivel internacional, llevando la situación del asturianu a foros como’l Conseyu d’Europa o les Naciones Xuníes, los proyectos de medios de comunicación n’asturianu como Alderiques d’Asturies y dalgunos llogros que supunxeron cambios nes normatives de conceyos o nel usu del asturianu, llevar discusiones sobre l’asturianu al Congresu de los Diputaos... pero siguimos teniendo munches coses pendientes, nun mos presta paranos a ver qué ficimos bien, sinón que tamos faciendo mal pa que l’idioma nun tea nuna situación meyor.

WN/VN: Nel campu internacional y européu ¿cómo ye l’estáu del asturianu? ¿Recibe dalgún sofitu?

Esti ye quiciabes el campu que más satisfaciones da. La situación del asturianu recibe siempres informes mui duros contra’l los gobiernos d’Asturies y d’España, per parte de la UNESCO, les Naciones Xuníes, el Conseyu d’Europa y otros organismos. Nós venimos trabayando con puxu nesti campu, pertenecemos a dos entidaes europees formaes por asociaciones en defensa de llingües minoritaries y tuvimos falando nel Parllamentu Européu, nel Comité de Drechos Humanos de la ONX, en Xinebra… Ye importante dar a conocer la situación del idioma fuera de les fronteres d’Asturies. Y la verdá ye que fuera sorprende abondo la falta d’acción y los ataques de los propios políticos asturianos al idioma.

WN/VN: La presidente de l’Academia de la Llingua Asturiana diz que la perda de falantes ye un mitu. ¿Cuál ye la so opinión?

Coincido con ella en que nun tenemos datos empíricos y en que ye verdá que los falantes vamos ganando espacios de visibilidá, pero tengo la percección de que sí que se pierden falantes, anque’l falante que queda gana en autoconciencia y tien más autoestima sobre la llingua na que fala.

WN/VN: Reciente celebróse’l Día Internacional de la Llingua Materna. ¿Qué pueden esperar los futuros falantes d’asturianu a curtiu, mediu y llargu plazu?

Esperar nada, hai que trabayalo día a día. Nada va venir esperando. Lo que sí precisamos ye un reconocimientu de los nuesos drechos civiles n’igualdá colos falantes de castellán, y por supuestu, unes polítiques llingüístiques que lleven a una recuperación d’espacios de normalidá pal usu del asturianu.

WN/VN: ¿Por qué ye perimportante caltener vives llingües minoritaries como l’asturianu?

Yelo porque les sociedaes precisen d’elementos identitarios que les encadarmen, y n’especial la sociedá asturiana, amás de que nun pue permitise perder un elementu cultural tan importante como un idioma y la cultura que va con él, tampoco pue dexar pasar la oportunidá de tener un elementu que pue convertise nuna ferramienta pa que los asturianos y asturianes recuperemos l’autoestima y trabayamos por recuperar social y económicamente un país en decadencia como Asturies, que lleva décades perdiendo población, empléu, y en xeneral, oportunidaes de prosperar. L’asturianu nun vendría a solucionar too eso, pero sí sedría una ferramienta que diba sofitar d’una forma mui importante que fuera posible esa recuperación.

WN/VN: ¿Ye importante disponer d’una enciclopedia llibre como la Wikipedia pa una llingua como l’asturianu?

Ye de grandísima importancia. Ye una ferramienta mui útil nos institutos, pa les clases d’asturianu, y pal prestixu del idioma.

WN/VN: ¿Puede’l conocimientu llibre aidar una llingua evitar la so muerte?

Dende llueu camiento que sí, ye una de les munches oportunidaes qu’ufre la rede a les llingües minorizaes como l’asturianu. Paecía qu’internet diba enterrales en favor del inglés o d’otres llingües mayores, pero ta siendo un espaciu d’alcuentru pa los falantes y de recuperación del autoestima.

WN/VN: ¿Cómo foi recibida la Wikipedia n’asturianu n’Asturies?

Como cuasi too lo que se fai n’asturianu, pasa un poco desapercibío, los medios nun ponen muncha atención. Cuando-y dieron el Premiu Princesa d’Asturies a la Wikipedia, nel informativu de la televisión autonómica ficieron una pieza, y la presencia del asturianu citábase de pasada y como si fuera una llingua más, ensin vinculación cola televisión y el públicu pal que falaba. Sicasí, nos sectores más concienciaos, la Wikipedia n’asturianu ye una ferramienta que val muncho y que ta mui bien valorada.

WN/VN: ¿Cómo ye’l movimientu Wikimedia n’Asturies?¿Ye activu?

Polo que sé, yá que yo nun soi wikipedista, por más que me prestaría nun tengo tiempu pa más proyectos, son pocos usarios activos, pero faen un gran llabor, son mui trabayadores, y eso fai que la Wikipedia tenga un tamañu considerable teniendo en cuenta’l númberu d’usuarios del idioma y la escasa alfabetización qu’hai nel idioma propiu n’Asturies. Inclusive ficieron actividaes como un maratón pa facer entraes na wikipedia n’asturianu, charres y otros eventos que sigo con interés.

WN/VN: ¿Cuál ye la to opinión sobre l’esperantu? ¿Podría una llingua neutral como l’esperantu aidar a caltener vives les llingües minoritaries?

Paezme que l’esperantu ye una idea xenial, pero como toles llingües ensin sofitu institucional, tienen un llabor complicáu pa caltense y espandise. Ta claro que les instituciones traten de puxar pola llingua de so estáu, y l’espeantu nun entra nos sos planes. Oxalá tuviera más puxu l’esperantu, paezme una forma xusta de tener una llingua pa toos, ensin que la llingua d’unos fagocite a les llingües más pequeñes.

WN/VN: Agradézote muncho’l to tiempu, Inaciu. ¿Quies añadir dalgunes pallabres?

Munches gracies a vós pola atención a la nuesa llingua y muncha suerte coles iniciatives que lleváis alantre.